Zo maak je je bedrijf beter bereikbaar
[Gastbijdrage] VoIP is de traditionele telecom aanbieders snel aan het vervangen als de telefonie-oplossing bij uitstek voor bedrijven. Niet iedereen is echter voldoende vertrouwd met de technologie om de overstap te maken, omdat er nog een aantal vragen over bestaan. Om mensen een beter begrip te geven waarom velen overstappen op deze oplossing, vergelijkt dit artikel de voordelen met de nadelen van VoIP. Oftewel: waarom is het de moeite waard om over te stappen van traditionele telecom naar een modern VoIP bedrijf voor je zakelijke communicatiebehoeften? Is jouw bedrijf al telefonisch beter bereikbaar?
Wat zijn de voordelen van VoIP?
Met VoIP maak je je bedrijf telefonisch beter bereikbaar dankzij deze verscheidenheid aan mogelijkheden:
1. Besparen op telefoongesprekken
Met VoIP bellen kan je besparen op interlokale en internationale telefoongesprekken. Een van de manieren waarop VoIP zakelijke besparingen oplevert is door interlokale gesprekken op dezelfde manier te behandelen als lokale gesprekken. In plaats van bedrijven te laten betalen voor gesprekken buiten hun netnummer, bieden veel moderne VoIP-providers onbeperkte gesprekken. Bovendien bieden de meeste VoIP-providers ook lagere internationale beltarieven in vergelijking met traditionele telecommunicatie, wat nog een extra laag van besparingen voor bedrijven oplevert.
2. Meerdere locaties verbinden
VoIP kan meerdere locaties en een verspreid personeelsbestand met elkaar verbinden. VoIP telefoonnummers zijn niet gebonden aan een enkele telefoon, terwijl traditionele telecom dat wel is. Dit betekent dat VoIP-gesprekken door gebruikers vanaf elke locatie kunnen worden gevoerd, zolang ze maar een internetverbinding hebben. Dit betekent ook dat je geen apart zakelijk telefoonnummer hoeft aan te schaffen voor elke vestiging/locatie die je voor je bedrijf hebt.
Een enkel VoIP telefoonnummer kan gebruikt worden voor meerdere kantoren, zeker in combinatie met cloud PBX technologie. In plaats van afzonderlijke zakelijke telefoonnummers voor elke locatie, kunnen mensen een enkel VoIP-telefoonnummer bellen. De cloud PBX component leidt het gesprek naar de juiste afdeling of persoon, ongeacht de locatie, inclusief mensen die op afstand of buiten het kantoor werken.
3. Makkelijk aanpasbaar
VoIP kan omhoog of omlaag worden geschaald op basis van je zakelijke behoeften. VoIP kan zich ook aanpassen aan de behoeften van je bedrijf. Hoewel een enkel telefoonnummer meerdere locaties en een verspreid personeelsbestand kan verenigen, betekent dit niet dat bedrijven zich hoeven te beperken tot slechts een telefoonnummer. Op basis van hun behoeften kunnen organisaties gemakkelijk nieuwe telefoonnummers bestellen en deze toewijzen aan afdelingen of personen. In het geval dat het bedrijf moet inkrimpen en bezuinigen op bepaalde middelen, kan het deactiveren of opnieuw toewijzen van telefoonnummers net zo gemakkelijk worden gedaan. Dit gebeurt meestal via een online dashboard waartoe bedrijfseigenaars en hun beheerders online toegang hebben.
Dit in tegenstelling tot traditionele telefoondiensten. Het toevoegen van nieuwe telefoonnummers in die setup vereist de installatie van nieuwe kabels door gespecialiseerde mankracht, wat dagen of weken kan duren om te voltooien.
4. Altijd en overal verbonden
VoIP biedt je bedrijf flexibele, mobiele en op afstand werkende mogelijkheden om je personeel te laten werken. In het verleden moesten werknemers op kantoor blijven alleen maar om hun zakelijke telefoonnummers te kunnen gebruiken. Als je weg moest, moest je je mobiele belminuten gebruiken om te communiceren. Dat veranderde met VoIP. Nu zijn werknemers in staat om verbonden te blijven met hun bedrijf waar ze ook zijn, zolang ze maar een apparaat hebben dat verbonden is met internet.
Dit stelt bedrijven ook in staat om hun zoektocht naar talent uit te breiden. Omdat hun communicatieoplossing van overal kan worden gebruikt, kunnen organisaties nu mensen aanwerven buiten hun stad, regio of zelfs land. Zolang de persoon een internetverbinding heeft, kan hij verbonden blijven met het bedrijf waarvoor hij werkt, waar hij zich ook bevindt.
5. Voor vele communicatiemiddelen
VoIP laat je genieten van andere communicatiemiddelen zoals internet fax, zakelijke SMS, en audio- en video-conferencing. De manier waarop VoIP in staat is om telefonie functies te repliceren heeft ook geleid tot verschillende soorten van online communicatie tools. Via IP-transmissies kunnen bedrijven ook faxen en sms-berichten versturen met hun zakelijke telefoonnummer.
Bovendien maakt dezelfde basistechnologie ook audio- en videoconferencing-oplossingen mogelijk. Hierdoor kunnen meerdere mensen van overal een conferentiegesprek voeren.
Maak je jouw bedrijf beter bereikbaar met VoIP?
Laat het gerust weten of je je bedrijf telefonisch beter bereikbaar maakt. Via de contactpagina horen we graag waarom wel of niet om dit artikel zo compleet mogelijk te maken en houden.
[Gastauteur en illustratie:] Belfabriek helpt bedrijven aan goed klantcontact met goed ingeregelde telefonie. | [Foto:] Andrea Piacquadio via Pexels.
Ontvang gratis updates zoals dit artikel over bereikbaarheid van je bedrijf
09-12-2021 Deel