2009-mia-domenico-455-unsplash 2007-dan-counsell-365835-unsplash 2011-igor-ovsyannykov-219666-unsplash 2002-shawnn-tan-265187
Zo maak je gezond eten makkelijk met een maaltijdbox

Zo maak je gezond eten makkelijk met een maaltijdbox

[Gastbijdrage] Om maar meteen met de deur in huis te vallen: als je minder ongezonde zaken naar binnen werkt, wil dat helemaal niet zeggen dat je daar veel gezonder van wordt. Je krijgt minder slechte vetten, minder suiker en minder lege vulling binnen. Dat wel. Maar gezondheid bouw je niet op door alleen iets weg te laten. Voor echte gezondheidswinst moet je juist voldoende aan je voedingspatroon toevoegen. En dat is misschien wel nóg belangrijker dan het weglaten van de ongezonde dingen. In dit artikel gaan we verder in op de vraag hoe jij zelf actie kunt ondernemen.

Ervaar het gemak van maaltijdboxen in België en NL

Een maaltijdbox is daarvoor bijvoorbeeld erg geschikt. Het koken met een maaltijdbox zorgt namelijk voor ritme en variatie in je eetpatroon. Er zijn voor gezinnen bijvoorbeeld speciale familie-boxen met kindvriendelijke recepten beschikbaar. Bij HelloFresh kun je zelf caloriebewust koken en bij Ekomenu kunnen ook mensen met een glutenallergie of lactose intolerantie terecht. Maaltijdboxen zijn pakketten met daarin alle ingrediënten en recepten om een aantal smaakvolle avondmaaltijden op tafel te kunnen zetten. Zowel te bestellen voor 2 personen, maar ook grotere gezinnen van 4 tot 6 personen.

gezonder eten Zo maak jij gezonder eten leuk

Als je meer groenten, fruit, gezonde vetten en eiwitten gaat eten (en dan bedoel ik ook echt veel meer) krijg je ook veel meer vitaminen, mineralen en sporenelementen binnen. Je lichaam krijgt dan binnen wat het echt nodig heeft. Dat zorgt er voor dat het veel meer en langer verzadigd is. Je hebt langer een vol gevoel en zal niet steeds op zoek gaan naar iets te eten voor tussendoor. Je grijpt dus ook veel minder snel naar de ongezonde zaken. Daar zit hem dus meteen de winst.

KokenKoken

Ik denk dat het toevoegen van echt veel meer goed, echt, onbewerkt eten belangrijker is voor je gezondheid dan het weglaten van patat, ijs, koek etc. Als je je lichaam echte voeding geeft zal het minder vragen om rommel. Twee vliegen in één klap. Je eet veel meer echte, gezonde, onbewerkte voeding én krijgt als vanzelf veel minder rommel binnen. Diëten zijn bijna altijd gericht op het weglaten van voeding met veel calorieën. Dus je “mag” bepaalde dingen niet meer eten. Geen patat, geen ijs, geen koek, geen chocolaatjes, geen frisdrank. Alleen dat geeft je al het gevoel een enorm offer te moeten brengen om gezonder te worden. Niet zo gek dat de meeste diëten snel opgegeven worden of dat je gaat lopen sjoemelen.

Draai het om. Ga je voeden met echt, goed, prachtig, heerlijk, vullend, onbewerkt eten en ervaar dat je als vanzelf de ongezonde vulling meer en meer weg gaat laten. Zonder dat je het gevoel hebt dat je niets meer mag. Een heel andere kijk op het veranderen van je voedingspatroon dus en geloof me, een stuk gemakkelijker!

Zoveel "gezonde adviezen"

Van alle kanten worden we bedolven onder de gezondheidsadviezen of, nog erger, onder beangstigende verhalen over wat je echt niet zou moeten doen of eten. Het ene verhaal is nog enger dan het andere. Tien tegen één dat je die verhalen al lang niet meer leest. Door het zien van een documentaire dacht ik terug aan waarom ik deze site ooit begonnen ben. Omdat ik vond en vind dat wij en onze kinderen prima een beetje anders kunnen eten. Hoe bewuster en gezonder hoe beter, maar doorslaan is het andere uiterste. Het moet vooral wel leuk, redelijk normaal en betaalbaar blijven.

ander eten Zo kan jij direct beginnen met ander eten in België en NL

Anders gaan eten kan op verschillende manieren. Je kunt doorslaan en jezelf en je kids volproppen met superfoods en ze elk “ongezond” ding verbieden. Je kunt ook op alle vlakken een klein beetje gezonder doen en hier en daar wat extra gezonds toevoegen.

Als je, zelf of met het hele gezin, gezonder wilt gaan eten, dan is dat best een hele stap. Wie gooit er nou in één keer het hele roer om? Wie stopt er radicaal met het eten van suiker, gluten, zuivel, e-nummers en eet alleen nog maar superfoods en alles biologisch? Het is bijna altijd een té grote ommezwaai, het is een totaal andere levensstijl en als je het zelf al heel graag wilt, hoe krijg je je gezin mee in zo’n verandering?

Iedereen die wat gezonder wil gaan eten en leven kan om te beginnen eens kritisch naar zijn huidige voeding kijken om te zien wat je daaraan zou kunnen veranderen. Hoe? Hieronder een aantal tips voor de eerste stappen in de goede richting. En besef dat elke stap in die richting er één is en dus gezondheidswinst oplevert ten opzichte van hoe je het eerst deed.

tips gezonde voeding 11 tips voor de eerste stappen naar gezondere voeding

  1. Ga etiketten lezen. Wist je bijvoorbeeld dat de volgorde waarin voedingsstoffen bij de ingrediënten genoemd staan, de mate aangeeft van hoeveel erin zit? Begint de ingrediëntenlijst dus bijvoorbeeld met suiker, dan is dat wat er het meeste in zit.
  2. Eet zo min mogelijk bewerkt eten. Koop geen sausmixen en zakjes en pakjes meer, maar maak het zelf. Hiermee krijg je al ongelooflijk veel minder e-nummers binnen.
  3. Eet minder brood. Vervang het eens voor iets anders of bak zelf broodvervangers die veel voedzamer zijn en zonder gluten. Kies voor glutenvrije granen. Eet bijvoorbeeld 's middags een salade, een restje van de vorige dag, een soepje en meer groenten en fruit. Neem als ontbijt ook eens geen brood.
  4. Laat frisdrank, pakken sap en limonade staan en kies voor water of thee.
  5. Eet wat vaker puur natuur tussendoortjes, zoals fruit, ongebrande noten of een eitje.
  6. Eet minder aardappelen. Vervang ze bijvoorbeeld door zoete aardappel of peulvruchten. Aardappelen zijn snelle koolhydraten en daarvan krijgen we er al veel te veel binnen.
  7. Eet minder pasta. Kies een glutenvrije pasta (die net zo lekker zijn) en schep er gewoon veel minder van op.
  8. Stop met schoolkoekjes, kleffe broodtrommels en pakjes drinken. Kies voor fruit, vervang brood voor een gezonde lunchtrommel en geef water mee!
  9. Voeg hier en daar eens wat meer hele gezonde voedingsmiddelen toe. Dit kunnen superfoods uit de natuurwinkel zijn, maar ook gewone, toch heel gezonde dingen uit de supermarkt, zoals avocado, noten en zaden, bessen, vette vis of kruiden bijvoorbeeld.
  10. Last but not least. Het moet leuk blijven en lekker. Als je iets eet puur en alleen omdat het gezond zou zijn, maar jij vind het echt niet lekker. Laat het dan. Kies iets anders. Keuze is er genoeg!
  11. Wil je echt ontspannen kunnen genieten van lekker gezond eten? Kies dan voor een gezonde maaltijdbox van bijvoorbeeld HelloFresh of Marley Spoon. Ook Ekomenu kan met hun leefstijlen eenvoudige verbeteringen realiseren. Met een maaltijdbox weet je dat je altijd gezond en gevarieerd eet. Woon je in België? Je kunt dan online eenvoudig een Belgische maaltijdbox met korting bestellen via een van de vergelijkingswebsites.

[Gastauteur:] Maaltijdboxvergelijken.be biedt een portaal om alle informatie over maaltijdboxen te vergelijken, testen bekijken en reviews lezen. Je kunt er dan onderbouwd een box bestellen met korting. | [Foto:] Edgar Castrejon - Unsplash


Ontvang gratis updates zoals dit artikel over makkelijk, gezond eten

 


10-11-2021 Deel
Deze website is gemaakt met Websitemachine.nl